Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

kunst en economie

  • erik (HD)

    Wat hebben die twee toch met elkaar?

    En wat niet?

    Kunst en economie: kortweg kunsteconomie.

    Ik probeer te achterhalen, waarom er de zoveelste indeling gemaakt moet worden.

    Wie was er het eerst? (kip-ei) Of zijn ze gelijktijdig ontstaan?

    Voor de economie had je immers de eenvoudige ruilhandel en het simpele decoreren van de potten en vazen. Nu zitten we opgescheept met bijvoorbeeld 70 miljoen voor een van Gogh. De aankoop van een echte Rembrandt betekent voor het desbetreffende museum bijna de aanvraag van een faillisement. En de leek weet niet beter, dan de denken dat dure kunst “dus” goede kunst moet zijn. Het verband bestaat inderdaad: soms! Wanneer dan wel en wanneer niet? Het simpele spel van vraag en aanbod: de economische wetmatigheid?

    Hoe zou zo'n maatschappij er eigenlijk uitzien, waarin “onze” dromen uitkomen. De droom, dat echt iedereen zich met kunst bezighoudt, inclusief de droogkloten en rekenmeesters. Onderscheid tussen amateurs en kunstenaars vervallen voor het gemak eventjes. Wat telt is de pure interesse. Het pure enthousiasme.

    Vorige week zag ik de tentoonstelling van Jean Tinguely in Mannheim. Een anarchist pur sang: “kunst is spelen” zegt hij….zei hij…

    Onder meer monteerde hij een “Tekenmachine”, waarin je als fietser een hele mechaniek in werking brengt met als eindresultaat, dat een ingeklemde potlood “tekent” op een tekenblok. De lol spettert er vanaf. Hij zocht de nieuwsgierigheid van een kind.

    Hoe zou een economische samenleving eruit zien, waarin de kunst het leidend principe is geworden?

    Niet dat ik konkrete antwoorden verwacht hoor. Het zijn maar enkele gedachtens.

    Waarschijnlijk roept het eerder meer vragen op…:-)

    groet van erik

  • rv wegens banning via DQ.Bosar

    beste erik,

    kom je ook naar de startkabel (www.startkabel.nl) en wel naar het kunstforum? ik ben daar weer rv. judith en ik zijn permanent geband door de startpagina vanwege kritiek op reiki-zeiki. de startkabel is de konkurrent en een afsplitsing van de startpagina. het forum is niet mooi in lay out. maar enfin. het is altijd meer dan niets. en neem onze vriendjes mee, pleazzzzz,

    je kunstfilosoofje

    :)

  • Mick maris

    hee, toevallig maak ik hier een werkstuk over, over de waarden van kunst toegespitst op de schilderkunst, en hoe de prijzen totstand komen,

    het is zo dat schilderijen alleen grote waarde krijgen als het grote publiek dit waardeert en daarmee kunnen vele schilderijen ondergewaardeert worden, dit zou nog later goed kunnen komen als bv. de burger in gaat zien dat het toch heel wat was, maar dan heb je er zelf niet veel meer aan financieel gezien natuurlijk. in ieder geval zullen er vele kunstenaars zijn die in de middenmoot zitten en niet zo uniek zijn in hun soort door echt op te vallen bij de kunstkenners, de kleine groep elite (die het geld moeten neerleggen voor een schilderij, wat daardoor weer meer waarde zal krijgen) en daarna pas de grote groep burgers die niet met geld kunnen laten blijken wat veel waarde heeft, maar wel kunnen aangeven dat zij dit ‘mooi’ vinden en de interesse ook daardoor versterken, kortom, kunst heeft te maken met wat men ervoor waarde aan hecht, en er daarna voor prijs wil betalen,

    echter zal de kunstenaar nooit zich aanpassen aan de eisen van het publiek, de vraag naar kunst, het aanbod staat hier los van, en al vind de de kunstenaar het zelf geweldig, het zal toch geen miljoenenklapper worden,

    ik weet niet of ik nu heb zitten lullen over iets wat je toch niet helemaal vroeg, want boven mij staat alleen die reactie van rv en duss weet ik niet meer precies wat jou vragen waren

    gegroet, een jonge creatieveling die helaas nog niet genoeg heeft voor 't rietveld….

  • DQ.Bosart

    Je ligt een maand of wat achter beste Mick, dit onderwerp is verhuid geweest, er is boven deze pagina een ander prikbord, misschien kunje daar de dingen die je bezighouden dponeren.

    DQ.Bosart