Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

video kunst

  • Paul Broekman

    Gisteren Rotterdam bezocht. Las Palmas en o.a. de Witte de Witstraat. Een uitwisselingstentoonstelling met turkse en nederlandse kunstenaars. In de Witte de Wit ook kunstenaars uit Libanon. De tentoonsteliingsamenstellers hebben blijkbaar erg veel belangstelling voor videokunst. Er was veel, erg veel, video kunst.

    Video is m.i. een moeilijk medium om voor de kunst te gebruiken. Iedereen heeft thuis wel een tv staan. Dus om museaal met zo'n t.v.kastje nog te boeien is niet gemakkelijk. Temeer omdat in een grote zaal kijken naar zo'n relatief klein kastje als de tv nu eenmaal is buiten proporties is. Tevens komt men vaak halverwege het filmpje binnenvallen. Je moet dus wachten tot het filmpje voorbij is en opnieuw begint. Nou ondervangen sommige kunstenaars dit door een en het zelfde beeld of enkele handelingen te filmen. Zoals in Galerie Liesbeth Lips het geval. Een opname van een turks meisje die haar bruidschat, doekjes, servetjes, zakdoekjes, kleedjes e.d. aan het opvouwen is (en blijft). In zo'n geval maakt het niet uit wanneer je begin te kijken. Uiterst saai, dat wel. Ik werd er ongeduldig van. En dat was nu net wat de turkse kunstenaar mij duidelijk wilde maken: dat wij westerlingen zo ongeduldig zijn en dat de “oosterbuur” nog zo veel tijd heeft…. Tja, mij kunnen boeien is ook een vak hoor!!! Zo'n eenduidig beeld vang je ook in een schilderij waarvoor ik misschien meer intersse zou hebben.

    Reklamemakers zijn zich goed bewust van het feit dat ze in enkele seconde iets duidelijk moeten maken aan de kijker wat blijft hangen op het netvlies of de geheugenschors van de hersenen van de kijker. Veel, erg veel videokunstenaars zouden hier nog erg veel van kunnen leren. Want veel van wat ik op dat gebied heb gezien had wat mij betreft ook geschilderd kunnen zijn (stills of zich herhalende beelden) of is zo saai dat het maar beter niet gemaakt had kunnen worden, of duurt zo lang waardoor ik doorloop (tv kijken doe ik thuis wel). Al met al niet zo'n indrukwekkende tentoonstellingen.

  • willemijn

    PB: “Zoals in Galerie Liesbeth Lips het geval. Een opname van een turks meisje die haar bruidschat, doekjes, servetjes, zakdoekjes, kleedjes e.d. aan het opvouwen is (en blijft). In zo'n geval maakt het niet uit wanneer je begin te kijken. Uiterst saai, dat wel. Ik werd er ongeduldig van. En dat was nu net wat de turkse kunstenaar mij duidelijk wilde maken: dat wij westerlingen zo ongeduldig zijn en dat de ”oosterbuur“ nog zo veel tijd heeft….”

    W: grappig, want je weet bovenstaande omdat ik me er wel in verdiepte en je het daardoor kon uitleggen…jij kwam niet verder dan je ongeduld, maar dat had je per definitie voor elk videoscherm (behalve bij die opnames met die zelfkastijdende islamitische mannen in de libanon expo)

    In een aantal andere aspecten ben ik het met je eens.

    een video op een klein scherm in een imposante ruimtes trekt het niet.

    een moment uit een video is zelden pakkend genoeg om de kiker te dwingen tot kijken. kunstvideo's hebben in dat opzicht niet de ‘impact’ van een reklame film of een goede Amerikaanse film. Voor de meerwaarde van de videofilm moet je als het ware los van het beeld besluiten om ernaar te willen kijken./

    ik heb dat een keer ervaren in een van de Documenta's. Ik was moe en wou even zitten, en herinnerde mij de zal met Pullmannstoelen in een van de uithoeken van het museum.

    Daar waren de speakers ingebouwd in de stoel, en je kon al cocoonend kijken naar een schermpje vlak voor je. dat werkte. uren gezeten… (geen idee meer wat ik gezien heb haha)

    trouwens lieve paul weet je dat iedereen naar vertrokken is en dat je hier niet veel reactie meer hoeft te verwachten???

    trouwens je stukkie gaat niet over kunst&economie maar gewoon over kunst. fout fout. ik zou maar rekening gaan houden met de rigiditeit van de startpagina, die elimineert alles wat boeiend en interessant is, en zweert bij de SGP-norm: stilstand en verstorven normen en waarden, die verschraling van een maatschappij in de hand werken en actieve geesten onderdrukken.

    kus van je vrouw die zich twee verdiepingen onder je bevind. (ik ga me zo klaarmaken om met jou naar mn opening in Hilversum te gaan)

  • Paul Broekman

    In Nederland kregen meisjes voordat ze gingen trouwen ook een “bruidschat” in de vorm van de bekende “uitzet”. De video was m.i. zonder meer saai en om aan een saai beeld de consequentie te verbinden dat, indien iemand er niet lang naar wil kijken ongeduldig is, tja, die moet dus niet bij mij wezen (en ik niet bij hem!!!)

    Je exposeerd nu zelf twee schilderijen met de titel: turkse bruidjes: beide beelden zijn een stuk interessanter dan de video van gisteren.

    www.xs4all.nl/~boumanbk/

    Turks bruidje 1 Willemijn Bouman

    Turks bruidje 2 Willemijn Bouman

    Voor de nieuwsgierigen, bij deze.

    Hier hebben we het over kunst, tentoonstellingen, e.d. want uiteindelijk kost alles geld….

    En Het Ronald en zijn ban-verhaal, tja, daar moet ie zelf maar iets aan doen. Tactiek is ook een gave…. en dat mist ie blijkbaar. Ookal vind ik de ban volstrekt uit den boze natuurlijk. Hopelijk had ie wel een leuke verjaardag????

    Nog gefeliciteerd Ronald !!! En Judith.

    (Lezen doen jullie nog wel hier en daar????)

    Groeten

  • Paul Broekman

    www.xs4all.nl/~boumanbk/tubkgal3a_nl.html

    Turkse bruiloft I Willemijn Bouman

    www.xs4all.nl/~boumanbk/tubkgal3b_nl.html

    Turkse bruiloft II Willemijn Bouman

    En als dit niet lukt kijk dan maar op haar website onder “Schilderijen geïnspireerd op de omgeving van Cappadocië in Turkije” ook leuk.

    Groeten

  • Arjen

    is de gemiddelde tijd besteedt op een website, en het 30 seconden kriterium voor TV kennen jullie al…

    Hoi Paul en willemijn, hebben jullie al op startkabel gekeken, ik kan er niet inloggen op de fora, heb al naar de webmaster geemaild. Is het wat?

    Ik ben naarstig naar een art agent op zoek, online that is…nog geen sukses, maar I am determined…

    warm greets ,Arjen

  • Arty d'Artagnan

    Om dergelijke projekten in zijn geheel te kunnen overzien en positief te kunnen benaderen is een zekere kennis van de materie wel noodzakelijk, het komt mij nogal amateuristisch over als bovenstaande projekten met een dergelijk oog bekeken worden, het lijkt mij beter als een dergelijke discussie verder gevoerd wordt in bijvoorbeeld het forum van start.kabel.n.l.

    De structuur wat betreft toegankelijkheid en vrij strikte opvatting wat betreft het opnemen van links die onder het beheer van start.startpagina.nl vallen lijkt mij wat betreft kortzichtigheid en censuur meer in de lijn van de interesse van bovenstaande bezoekers aan het evenement.

    Jammer, de cineasten en videokunstenaars hadden waarschijnlijk van zogenaamde collega's wat meer relevante feedback verwacht.

    De links die verder ter meerdere eer en glorie van bovenstaande bezoekers werden neergezet zijn wat mij betreft niet relevant hebben namelijk geen enkele link naar de materie en zijn bovendien ouwe koek en het aankijken niet waard.

    Uiteraard is dit een zeer persoonlijke mening..!!!